Do You Know? Anticlockwise is the Realclockwise

July 26, 2014

Sedar atau tidak, apa yang wujud secara semulajadi di sekeliling kita bergerak mengikut pusingan 'anticlockwise'. 

Anticlockwise yang kita ketahui selama ini adalah clockwise yang sebenar? 
Yes, back to fitrah. Kejadian alam semesta semuanya berpusing mengikut 'arah lawan jam' atau 'anticlockwise' .



Kita tengok pula pada arah pusingan di sekeliling kaabah atau pergerakan TAWAF..ia juga mengikut 'anticlockwise' 


Dari gambarajah di atas, sebelum ini kita semua belajar tentang aliran tenaga elektrik dan medan elektromagnetik. 
I was an EE student, inilah konsep asas yang tak boleh tinggal. 


Naa dari dulu memang suka baca facts yang macam ni.
I find them interesting dan menimbulkan rasa ingin tahu lagi.

Dari apa yang kami baca lagi;

" Sistem mekanikal moden yang mula-mula dicipta dan masih digunakan sehingga hari ini adalah hasil ciptaan orang Islam. Badi'al-zaman atau dikenali sebagai Al-Jazari ada;ah seorang ahli matematik, jurutera mekanikal, pelukis dan seorang ilmuan tersohor yang hidup pada tahun 1136-1208 Masihi.
Beliau dilahirkan di Turki dan pernah berkhidmat dengan Salahuddin Alayubi. Hasil kerjanya yang paling terkenal adalah sebuah jam automatik berupa seekor gajah yang menggunakan sistem gear dan Shaft.
Sekitar tahun 1200, Al-Jazari merekacipta jam yang putarannya adalah secara Tawaf (pergerakan dari kanan ke kiri) seiring dengan fitrah alam seperti putaran angin, matahari dan bumi.
Fakta sains juga membuktikan keseluruhan pergerakan semulajadi bergerak secara Tawaf.
Kejatuhan dan kemerosotan empayar Islam telah membuatkan sejarah putih ini dihitamkan secara halus sejak 200 tahun dahulu. Maka, jam putaran tawaf di istilahkan sebagai anticlockwise. Eksploitasi ini adalah bertujuan supaya umat Islam akan melupakan Baitullah, yang sinonim dengan pergerakan tawaf.

Dr, Ellen Langer pula telah memenangi anugerah untuk jam merawat jantung yang telah mengaitkan kebaikan jam pusaran tawaf dan rawatan jantung dengan perjalanan darah manusia.Individu yang memakai jam tawaf akan membantu mengawal rentak jantung dan mengharmonikan sistem kelenjar.

Dari perspektif metafizik, jam tawaf membantu penyerapan tenaga dan gelombang positif dari alam sekeliling secara semulajadi. "

My husband pula terjumpa dengan satu keluaran jam tawaf yang dijual online. 
Both of us memang tertarik sangat, cuma the first version yang yang kami jumpa, design agak kebudak-budakan for us. Colorful and made from plastic mostly, seperti yang dipakai oleh Ustaz Don Daniyal ini..


Prof Muhaya pun antara pemakai Jam Tawaf.. 



It's not about the look, or the design, but seriously kami tertarik dengan kelebihan jam tawaf. Ramai yang berkata ia bagus untuk mengembalikan aura positif pada pemakai juga. 

WHY DO WE NEED JAM TAWAF? 
Boleh cuba baca some infos in a simplified version here.. 




Kenapa Naa mencari juga jam ini kerana selepas bersalin anak kedua, I felt week dan kurang bersemangat. Then, ternampak Instagram update from Natasha Hudson yang baru memakai jam tawaf, Pink Color! Terus hati berkenan and I ordered the same watch as hers ;) 



I bought 1 for hubby too.. Brown color for him




Personally, Naa memang suka sangat jam tawaf ni. I just like the idea of being different too. 
Permulaan pakai, memang kita akan ambil masa untuk baca waktu jam. But somehow itulah cara mengaktifkan penggunaan kedua-dua belah otak kita ;) 

Sebab suka sangat, I bought another color from latest design  yang ada full arabic numbering. Nampak lebih cantik juga, and I chose WHITE!



Semenjak Naa and hubby sendiri mula pakai jam tawaf ni, kami juga berkongsi kebaikan jam ni with our close friends. Bila update di instagram, rupanya ramai juga yang berminat dan mencari di mana hendak dapatkan jam tawaf. 

So, I'm also helping kenalan yang kami jumpa semasa beli pertama kali untuk mempromosikan jam tawaf ini. To those yang beminat, you all boleh google sahaja jam tawaf atau for this specific design Jam QUDS. 
Nak mudah lagi, boleh juga contact Naa untuk dapatkan Jam Tawaf QUDS ini. Boleh beli secara online dan akan dihantar melalui pos laju.


For QUDS design, 
mereka baru mengeluarkan these colors for ladies: 










Untuk lelaki pula ada 3 pilihan design: 
- muka jam hitam, tali kulit hitam
- muka jam putih, tali kulit coklat
- muka jam coklat, tali kulit coklat. 
* gambar sample untuk lelaki tak ada dalam simpanan. So sorry ;P

Kalau berminat dengan brand lain, boleh juga search at google and ada few more choices too ;) pilih ikut selera masing-masing dan range harga pun ada macam-macam.

Occay, itu sahaja sedikit perkongsian ringkas tentang jam tawaf. Good things are meant to be shared.

Walau apapun pilihan jam kita pakai, apa yang lebih penting adalah cara kita menghargai masa itu sendiri. 
Masa lebih bernilai dari emas! 
Emas boleh dibeli, tetapi masa tidak boleh dibeli :) 

You Might Also Like

0 comments

Like Me on Facebook

Follow @naakamaruddin on Instagram